Zwolennicy jogi przekonują, że regularne ćwiczenia pozwalają odzyskać harmonię i cieszyć się lepszym samopoczuciem zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Gdybyś jednak potrzebowała dowodów naukowych, służymy pomocą i pokazujemy kilka najciekawszych.

Jak joga działa na Twoje ciało?

  • Wzmacnia serce i układ krążenia
    Indyjscy fizjolodzy z Govt. Medical College w Nagpurze porównali stan zdrowia osób ćwiczących jogę i tych, którzy tego nie robią i odkryli, że osoby po 40 roku życia praktykujące jogę mają niższe ciśnienie krwi i tętno od tych, którzy jogi nie uprawiają. Niskie tętno spoczynkowe świadczy o dobrej kondycji serca, a wysokie ciśnienie jest bardzo groźne dla zdrowia i czynnikiem ryzyka wielu śmiertelnie groźnych chorób.
  • Zmniejsza stany zapalne
    Inne badanie, tym razem lekarzy z M. S. Ramaiah Medical College w Bangalore, wykazało, że praktykowanie jogi redukuje procesy zapalne – jedno z głównych źródeł problemów zdrowotnych. Co więcej, badania uczonych z University of California w Los Angeles dowodzą, że wystarczy poćwiczyć jogę przez trzy miesiące, żeby zauważalnie zmniejszyć poziom markerów stanów zapalnych. Tak właśnie było w eksperymencie, w którym uczestniczyły kobiety po operacji mastektomii. Joga pomaga więc nie tylko zachować zdrowie, ale również do niego wrócić po chorobie.
  • Łagodzi fizyczny ból
    Naukowcy z University of Pennsylvania School of Medicine sprawdzili, czy dwa miesiące ćwiczeń złagodzą ból towarzyszący zespołowi cieśni nadgarstka i poprawią jego ruchomość bardziej niż zwykła orteza. I okazało się, że joga jest znacznie skuteczniejsza zarówno w redukcji bólu, jak i w zwiększeniu zakresu ruchu i siły uścisku.
    Inne badania pokazały, że regularne praktykowanie jogi zmniejsza też częstotliwość oraz natężenie ataków migreny.
  • Poprawia elastyczność i równowagę
    Wiele badań różnych ośrodków potwierdziło, że uprawianie jogi zwiększa elastyczność, co jest dosyć oczywiste, oraz zmysł równowagi, co również jest zaskoczeniem. Jednak rzecz w tym, że te dwie cechy są ważne nie tylko po to, żeby się poruszać z większą gracją. Zmniejszenie zakresu ruchów stawów i osłabienie zmysłu równowagi jest jedną z głównych przyczyn powszechnych w starszym wieku upadków i złamań, które, gdy nie masz 20 lat, są bardzo poważnym zagrożeniem dla zdrowia, zwłaszcza złamania kości udowych i miednicy. 
  • Poprawia stan płuc
    Chociaż rodzimy się z umiejętnością oddychania, to tak naprawdę z czasem często zaczynamy oddychać źle, za płytko, za szybko, krótko mówiąc – nieskutecznie. A przecież oddychanie to podstawa funkcjonowania naszego organizmu. Bez tlenu nie poradzą sobie ani mięśnie, ani mózg. Uczeni z Ball State University sprawdzili eksperymentalnie, że kilka tygodni ćwiczeń jogi poprawia znacznie wydolność tlenową nawet u zdrowych młodych ludzi. Wydolność tlenowa to zdolność Twoich płuc do dostarczania tlenu i zdolność organizmu do jego spożytkowania. Im wyższa jest wydolność tlenowa, tym w lepszej kondycji jesteś.
    Inne badanie, znów indyjskie, ale trudno się dziwić, bo przecież Indie to korzenie jogi, wykazało, że praktykowanie jogi łagodzi nawet objawy lekkiej i średnio zaawansowanej astmy!   

Jak joga działa na Twój umysł?

  • Łagodzi stres
    Badań, które potwierdziły eksperymentalnie, że joga obniża poziom hormonu stresu, kortyzolu, jest tak dużo, że nie sposób ich wszystkich wymienić. Dość powiedzieć, że jeśli dziś zaczniesz ćwiczyć, za dwa trzy miesiące poziom kortyzolu będzie u Ciebie dużo mniejszy, a Ty będziesz się rzadziej denerwować i częściej śmiać. Badania wykazały również skuteczność jogi w łagodzeniu objawów nerwic lękowych. Jeśli więc zdarza Ci się często, że czegoś się bardzo boisz, chociaż racjonalnie wiesz, że nie ma realnych powodów do obaw – joga może być rozwiązaniem. 
  • Łagodzi depresję
    Uczeni z University of California przeprowadzili eksperyment i namówili 14 młodych ludzi skarżących się na stany depresyjne, żeby zaczęli ćwiczyć jogę. Równocześnie obserwowali 14 innych, którzy też mieli depresję, ale jogi nie ćwiczyli. PO kilku tygodniach stan psychiczny tych uczestniczących w zajęciach jogi poprawił sie, a u niećwiczących nie uległ zmianie. 
  • Poprawia jakość snu
    Gdy śpisz zbyt krótko albo jakość Twojego snu jest niewystarczająca, konsekwencją nie są tylko zaczerwienione oczy i ziewanie następnego dnia. Niedosypianie ma poważne konsekwencje dla całego organizmu – zwiększa ryzyko problemów z pamięcią i koncentracją, ryzyko otyłości, a więc chorób serca i cukrzycy oraz ryzyko zachorowanie na depresję. Wiele badań indyjskich, ale także amerykańskich, wykazało, że praktykowanie jogi po pierwsze ułatwia zasypianie tym, którzy mają problem z zaśnięciem, a także poprawia ogólną jakość snu u tych, którzy zasypiają wprawdzie łatwo, ale ich sen jest płytki i nieregenerujący. 

[women’s health polska, artykuł: https://www.womenshealth.pl/lekcja-zycia/Joga-na-dobry-poczatek-dnia-wideo,14111,1]